مشاور دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی که وقتی میشنوم قطعا نیشخندی روی چهرم میشینه. تا حالا قبل از اینکه فقط سرچ کنی مشاور دیجیتال مارکتینگ یا مشاور بازاریابی اینترنتی یا هر عبارت دیگه که همین مفهمومو میرسونه به این فکر کردی کسی که پیداش میکنی باید چه ویژگی هایی داشته باشه. اصلا مشاور دیجیتال مارکتینگ وظیفش چیه. مدت هاست تمایل دارم این مقاله رو بنویسم اما اصلا فرصت فراهم نشد. اول میخوام راجع به مشکلات حوزه مشاوره بگم. چرا در ایران هنوز مفهمو مشاوره درست در فرهنگمون جا نیوفتاده؟؟؟. تا حالا شده یک بار به دقت بهش فکر کنید که دلیل این موضوع چی هست. یه دنیا براتون حرف دارم بریم با هم بررسیش کنیم.

برای آشنایی با وظایف یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ ابتدا باید خاطرنشان کرد میل به درآمدزایی از طریق شبکه‌های مجازی و اینترنت در کسب و کارهای کوچک و بزرگ ایرانی به طرز چشمگیری رو به افزایش است و به همین دلیل حتی شرکتهای خارجی درحال سرمایه گذاری و یا فعالیت در این حوزه در کشورمان هستند.

مشاور دیجیتال مارکتینگ و وظایف آن

مشاور دیجیتال مارکتینگ و وظایف آن

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ برای انجام امور مشاوره دیجیتال مارکتینگ میبایست ضمن اشراف برروی تمامی کانالها و اصول دیجیتال مارکتینگ، پروژه را با صرف کمترین هزینه به بهترین نتیجه برساند.

سئو، بازاریابی موتورهای جستجو و ادوردز، کانتنت مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی با تلفن همراه و بازاریابی بنری از جمله شاخه ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای رسیدن با اهداف برندینگ و افزایش فروش می باشند.

یک مشاور و مدیر دیجیتال مارکتینگ میبایست شناخت کامل به جامعه بازار هدف خود و رفتارشان داشته باشد و برنامه اجرایی خود را با توجه به آن پیاده سازی کند.
اندازه گیری، آنالیز و برگزاری کمپین و فرآیند در مقیاس کوچک از دیگر وظایف مشاور تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود.
انتخاب درست استراتژی و همکاری با مدیر محصول و مدیر پروژه برای توزیع کارها بین اعضای تیم و نظارت براجرای امور.
راهبری استفاده از منابع انسانی، مالی و زمانی برای جلوگیری از اتلاف منابع.

شما به عنوان یک مشاور و مدیر مارکتینگ وظیفه بالانس کردن ابزار دیجیتال مارکتینگ در زمانهای مختلف را به عهده دارید. به عنوان مثال از نظر یک کارشناس کم تجربه شبکه های اجتماعی، نوع به روزرسانی صفحات در موقعیت برندینگ، فروش و غیره یکسان است و اینجا نقش یک راهبر در توزیع امور و منابع و همچنین کیفیت کارها نمایان می‌شود.

پیشنهاد میکنم مقاله:  بهترین مدرس دیجیتال مارکتینگ را بخوانید

 

توانایی های مشاور دیجیتال مارکتینگ

توانایی های مشاور دیجیتال مارکتینگ

فعلاً به این سوال که توانایی های یک مشاور دیجیتال مارکتینگ چیست به صورت فهرست وار پاسخ می دهیم، اما در ادامه سعی می کنیم تک تک موارد را شرح می دهیم. لازم به ذکر است که ممکن است یک مشاور دیجیتال مارکتینگ در جلسه مشاوره همه این موارد را توضیح ندهد، یا یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، با همه این موارد سروکار نداشته باشد، یا… اما اگر شما اگر قصد دارید تبدیل به یک مشاور خوب،  یا یک مدیر موفق شوید سعی کنید از صفر تا صد بازاریابی اینترنتی را بیاموزید.

یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید با کسب و کارهای مختلف آشنا باشد و بداند که دیجیتال مارکتینگ چطور می تواند به کسب و کارهای مختلف کمک کند تا رونق بگیرند.
مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب می داند که چرا کسب و کارها به استراتژی های بازاریابی دیجیتالی نیاز دارند؟
یک مشاور دیجیتال مارکتینگ درک درستی از مصرف کننده دیجیتال دارد.
یک مشاور بازاریابی دیجیتال «۴P» یا «آمیخته بازاریابی» را می داند . حواسش به آنها هست.
کسی که ادعا می کند می تواند مدیر، مربی یا مشاور بازاریابی اینترتی است، می داند که وبسایت شما، مرکز جهانی بازاریابی دیجیتال شماست، می تواند برای شما یک وبسایت موثر ایجاد کند، می داند وب سایت ها برای چه کسانی هستند، توانایی بهینه کردن وبسایت ها را دارد و… خلاصه یک مشاور بازاریابی دیجیتال از سیر تا پیاز وبسایت ها را می داند.
رقبا را می شناسد.
می داند که کاربران برای رسیدن به هدفشان (که در نهایت همان محصول یا خدمات شماست که قصد فروشش را دارید) را می شناسد.
می داند که میزبانی سایت چیست، شرکت های هاستینگ را می شناسد، توانایی این را هم دارد که برای شما میزبانی اختصاصی خودتان را راه اندازی و پشتیبانی کند.
دامنه ها را می شناسد، و می تواند برای شما یک دامنه خوب جدید خریداری کند. (حقیقتاً این مورد را جزء پیش پاافتاده ترین چیزهایی است که مدیرها و مشاور های بازاریابی اینترنتی باید بدانند، اما ما ناچاریم که این مورد را هم ذکر کنیم.)
یک مدیر دیجیتال مارکتینگ می داند که از کجا شروع کند؛ یعنی اطلاعات را دسته بندی می کند، با کلمات کلیدی مناسب شروع می کند، ساختار محتوایی خود را تعریف می کند و…
مشاور تبلیغات اینترنتی خوب می داند که هدف نهایی اش از دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و این مورد را هم باید به کسب و کار ها گوش زد کند.
یک مشاور دیجیتال مارکتینگ، یا یک مدیر بازاریابی دیجیتال باید بر SEO یا همان بهینه سازی اطلاعات برای موتور های جستجو تسلط داشته باشد.
باید به شما آموزش دهد که رقبایتان را در فضای مجازی آنالیز کنید.
لینک ها را می شناسد، و می داند لینک دهی مناسب چه قدرتی دارد.
با تبلیغات در موتورهای جستجو (PPC) آشنا هستند. (البته که آشنایی کافی نیست؛ مشاوران دیجیتال مارکتینگ  باید بر این مورد تسلط کامل داشته باشند.)
یک مشاور بازاریابی اینترنتی  باید رسانه های اجتماعی مختلف را بشناسد.
این نکته را در نظر داشته باشید: می توانیم این لیست را تا هزار مورد هم افزایش دهیم، اما به ذکر همین نکته بسنده می کنیم: یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، یک مشاور دیجیتال مارکتینگ، باید، باید و باید درک درستی از دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال داشته باشد.

 

بهترین مشاور دیجیتال مارکتینگ الزاما باید یک مدیر موفق باشد


امروزه نقش مدیریت در موفقیت هر کسب و کار و شرکتی به خوبی مشخص شده است. وجود یک مدیر موفق دیجیتال مارکتینگ ، شایسته و لایق سبب بازدهی بالای کارمندان و در نتیجه موفقیت شرکت خواهد شد. به همین سبب است که بسیاری از شرکت ها و موسسات بزرگ، از افرادی دارای تحصیلات مرتبط و سابقه کاری مفید برای سِمَت مدیر استفاده می‌نمایند. اما چه عواملی سبب موفقیت مدیران دیجیتال می‌شود؟

بسیاری از کارشناسان حوزه مدیریت و همچنین مدیران کارآزموده و موفق تجربیات خود را در اختیار مدیران تازه کار قرار می‌دهند.

نکاتی که مدیران دیجیتال مارکتینگ باید رعایت کنند

از ایده‌های کارمندان و زیر دستان خود استفاده نمایید. هر انسانی سرشار از ایده‌های بدیع است. این هنر یک مدیر است که شنوای ایده‌های کارمندان باشد و از آن‌ها به بهترین نحو ممکن بهره ببرد.
دستور ندهید. همه انسان‌ها دارای عزت نفس هستند و تقریبا هیچ شخصی تمایل ندارد به او دستور داده شود. می‌توانید خواسته‌های خود را به شکلی دوستانه‌تر و با استفاده از کلماتی مانند لطفا بیان کنید تا کارمندانتان نیز دلسوزانه‌تر وظایف خود را انجام دهند.
در دسترس باشید. بسیاری از تیم برای چند دقیقه صحبت با مدیر خود مجبورد هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند. به خاطر داشته باشید تیم دیجیتال مارکتینگ بزرگترین سرمایه های شما هستند. چگونه می‌توانید بدون برقراری ارتباط با آنان، رهبر خوبی برای تیم دیجیتالی خود باشید؟
پشتیبان زیر دستان خود باشید. در شرایطی که از تیم خود پشتیبانی نمایید، در برابر اشتباهات آنان بخشنده باشید و برای کمک به مشکلات آنان گامی بردارید، وفاداری تیم خود را بدست خواهید آورد. در چنین شرایطی اعضای تیم شما نیز متقابلا تا حد توان خود کارها را به درستی انجام خواهند داد، از شما پشتیبانی خواهند نمود، در شرایطی که فشار کاری افزایش می‌یابد ساعات بیشتری کار خواهند کرد و با یافتن موقعیت شغلی بهتر فورا شما را رها نخواهند نمود.
عذر خواهی کنید. هیچ انسانی بی عیب و بدور از اشتباه نیست. اگر خواهان احترام تیم خود هستید، هرگاه به عنوان یک مدیر مرتکب اشتباهی شدید، آن را بپذیرید و از کارمندان خود عذر خواهی نمایید..

 

ما در مجتمع دیجیتال مارکتینگ، بهترین مشاوران بازاریابی اینترنتی را در اختیار شما می گذاریم.

در صورت تمایل با شماره ۰۲۱۸۸۱۴۶۳۳۷ تماس حاصل فرمایید

منبع: مجتمع دیجیتال مارکتینگ ایران