نرخ پرش یا بونس ریت (به انگلیسی Bounce Rate) در دیجیتال مارکتینگ از میزان پرش های کاربران از یک صفحه وب سایت محاسبه می شود. اما این پرش به چه معناست؟ Bounce زمانی به کار میرود که…

برای موفقیت هر پروژه ای در مبحث دیجیتال مارکتینگ، داشتن آماری دقیق و کلی از وضعیت آن پروژه امری ضروری است. وبسایت ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. موفقیت یک وبسایت به عوامل بسیار زیادی وابستگی دارد که یکی از آنها داشتن آمار و اطلاعات دقیق از رفتار بازدیدکنندگان سایت است.

این آمار و اطلاعات از بازدید کنندگان از طریق سرویس های آمارگیر رایگانی که در سراسر وب موجود هستند، قابل اندازه گیری است. یکی از معروف ترین این ابزارها، آمارگیر گوگل آنالیز نام دارد که یقیناً کامل ترین آنها نیز هست. این ابزار، اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با بازدیدکنندگان سایت شما در اختیارتان قرار میدهد، اطلاعاتی مانند محل تقریبی وصل شدن آنها به اینترنت، علاقمندی های آنان، جنسیت، میزان زمان سپری شده در سایت و … . اگر بگوییم گوگل آنالیز، کامل ترین ابزار موجود برای دریافت آمار سایت تان است، به هیچ وجه دروغ نگفته ایم!

در میان این اطلاعات، گزینه ای به نام Bounce Rate وجود دارد که بسیاری از کاربران با آن آشنایی ندارند. بانس ریت یا همان نرخ پرش در حوزه دیجیتال مارکتینگ، در حقیقت یکی از مهمترین اطلاعاتی است که این آمارگیرها در اختیار شما قرار می دهند و میتوان از آن برای بهبود شرایط سایت و افزایش میزان علاقمندی کاربران استفاده کرد.

در این مقاله، به شما می گوییم که این بانس ریت یا نرخ پرش چیست و چه اهمیتی دارد. در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم که این فاکتور از کجا می آید و دقیقاً منظور از آن چیست و چگونه می توان از آن در جهت بهبود شرایط وبسایت استفاده کرد.

Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش یا بونس ریت (به انگلیسی Bounce Rate) در دیجیتال مارکتینگ از میزان پرش های کاربران از یک صفحه وب سایت محاسبه می شود. اما این پرش به چه معناست؟ Bounce زمانی به کار میرود که یک کاربر وارد صفحه وبسایت شما می شود و بدون وارد شدن به صفحه دیگری پس از مشاهده نخستین صفحه از وبسایت شما خارج می شود. این جمله به این معنی است که کاربر بدون نشان دادن علاقه ای به مطالعه بیشتر مطالب سایت و بدون دیدن صفحات دیگر، از آن خارج می شود.

این فاکتور تنها زمانی محاسبه می شود که کاربر به تازگی وارد آن صفحه شده و بدون دیدن صفحه ای دیگر از سایت خارج شود. اما در صورتی که بازدید کننده، پیش تر از بخش دیگری از سایت شما دیدن کرده باشد، خروج وی به عنوان نرخ پرش (Bounce Rate) محاسبه نخواهد شد.

برای مثال، اگر فرض کنیم ۱۰۰ کاربر در اینترنت وارد سایت شما شوند و از بین این ۱۰۰ نفر، تنها ۴۰ نفر بر روی دیگر صفحات کلیک کنند و از آنها بازدید کنند، در این صورت بانس ریت سایت تان ۶۰% خواهد بود که اصلاً مقدار خوبی نیست.

دیجیتال مارکتینگ نرخ نرمال Bounce Rate را چه قدر ارزیابی می کند؟

حال که با این فاکتور آشنا شده اید، از کجا می توان فهمید که میزان نرخ پرش سایت شما طبیعی و نرمال است؟

میزان Bounce Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. یکی از مهمترین آنها محتوای صفحه مورد نظر است، برای مثال اگر صفحه ای که کاربر در حال مشاهده آن است حاوی هیچ لینکی به صفحات دیگر سایت شما نباشد، یقیناً میزان بانس ریت سایت تان ۱۰۰% خواهد بود. زیرا کاربر پس از مشاهده محتوای آن صفحه، گزینه ای برای کلیک و انتقال به صفحه دیگر نخواهد داشت.

بگذارید از یک مثال دیگر استفاده کنیم. صفحات وبلاگ و مقالات سایت ها معمولاً میزان Bounce Rate بالایی دارند. زیرا تمامی محتوای مقاله در یک صفحه گذاشته می شود و کاربرانی که به این صفحات وارد می شوند، تنها به دنبال خواندن آن مطلب هستند و معمولاً پس از خواندن آن، از وبسایت خارج می شوند. به همین ترتیب، صفحات حاوی توضیحات محصول در وبسایت های فروشگاهی میزان بانس ریت پائینی دارند زیرا بازدیدکنندگان آن محصول، معمولاً به دنبال دیدنِ دیگر محصولات و مقایسه آنها با یکدیگر خواهند بود.

چگونه میزان Bounce Rate را آنالیز کنیم؟

همانطور که اشاره شد، میزان Bounce Rate به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عواملی چون محتوای وبسایت شما در چه زمینه ای است یا آیا سایت شما فروشگاهی است یا صرفاً دارای محتواست یا میزان لینک های شما به صفحات دیگر چقدر است؟ این لینک ها کجا قرار داده شده اند و آیا بازدیدکنندگان می توانند به راحتی آنها را مشاهده کنند؟ عوامل بسیار زیاد دیگری که در این زمینه دخیل هستند.

اما به طور کلی، نرخ پرش بین ۴۰ تا ۵۰% میزان نرمال و قابل قبولی است. اگر این میزان بالای ۵۰% باشد، وضعیت مناسبی نخواهد بود و قطعاً باید در مورد محتوا و رابط کاربری سایت خود تجدید نظر کنید. اگر زیر ۴۰% بود یعنی وبسایت شما در وضعیت خوبی به سر می برد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی میزان بانس ریت، مدت زمانی است که کاربران در وبسایت شما سپری میکنند. این مدت زمان با ابزار گوگل آنالیز قابل اندازه گیری است. اگر زمانی که کاربران در آن صفحه سپری می کنند طولانی باشد، یعنی محتوای آن صفحه برای آنها جذاب بوده و به طبع آنها از وبسایت شما دوباره دیدن خواهند کرد. اما اگر این مدت زمان کوتاه باشد، یعنی محتوای صفحه مورد نظر برای آنها جذابیتی نداشته است.

برای مثال فرض کنید کاربری وارد سایت شما می شود، در مدت زمانی کوتاه با مشاهده کلی از مطالب سایت و بدون کلیک کردن بر روی لینک دیگر صفحات از سایت خارج میشود. یقیناً در این صورت این کاربر بر روی Bounce Rate شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. حال این شما هستید که باید برای پیدا کردن مشکلات سایت خود و علت ترک کاربر، جستجو کنید. بهتر است فهرستی از مشکلاتی که باعث ترک کاربر می شود، ایجاد کنید و به حل آن مشکلات بپردازید.

برای شروع می توانید در ابزار گوگل آنالیز در قسمت Content، به بخش Top Landing Pages مراجعه کنید. در این بخش شما می توانید میزان ورودی ها به وبسایت خودتان، میزان پرش (خروج) آنها و میزان نرخ پرش (Bounce Rate) را مشاهده کنید.

اهمیت دانستن میزان Bounce Rate

حال که شما با بانس ریت آشنا شدید و نحوه محاسبه آن را در این مقاله یاد گرفته اید، باید ببینیم که دانستن این اطلاعات چه فایده ای دارد؟ به طور کلی فواید دانستن این اطلاعات را می توان در پنج مورد زیر عنوان کرد:

  1. بهبود محتوای صفحه ای که دارای میزان Bounce Rate بالایی است.
  2. آیا وبسایت شما به طراحی جدیدی نیاز دارد یا خیر؟
  3. کدام صفحات کاربران را در وبسایت شما نگه می دارند؟ (سعی کنید صفحات مشابه آن سایت ایجاد کنید)
  4. کدام روش تبلیغاتی (اگر ورودی شما از تبلیغات است) کاربرانی بی حوصله به وبسایت شما میفرستد؟ از آن صفحات استفاده نکنید.
  5. کدام یک از کلمات کلیدی رتبه دارتان برای شما ترافیک نمی فرستند؟ (سعی کنید این کلمات را ویرایش کنید یا جایگزینی مناسب برایشان پیدا کنید).

پس، دانستن میزان Bounce Rate تا حد زیادی به شما در بهبود وضعیت سایت تان کمک خواهد کرد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که صرفاً برای کاهش میزان Bounce Rate تغییرات زیادی را در سایت خود اعمال نکنید. اگر می خواهید در سایت خود تغییرات ایجاد کنید، اولیت شما باید میزان لدت بردن کاربران باشد. در غیر این صورت بانس ریت سایت شما تغییری نخواهد کرد.

اگر در زمینه آموزش سئو و بازاریابی محتوا سوالی دارید می توانید آن را از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

منبع: اهمیت بونس ریت BOUNCE RATE در دیجیتال مارکتینگ (منتشکر کننده : وب سایت دکتر شایان عرفانیان)